تیتر اخبار روز

تیتر اول خبرگزاریها را در اینجا بخوانید

تیتر اخبار روز

تیتر اول خبرگزاریها را در اینجا بخوانید

تیتر اخبار ایران:مردی که نشر صربستان به او افتخار می‌کند

شرح خبر:


به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، نیکولا تسلا یکی از شخصیت‌های مهم در کشور صربستان است تا جایی که ناشران بسیاری کتابی پیرامون این مخترع صرب منتشر کرده است.

در نمایشگاه کتاب بلگراد در غرفه‌های مختلفی دیده می‌شد که ناشران کتابی در ارتباط با این دانشمند صربی منتشر کرده‌اند این در حالی است که برخی ناشران دو یا سه کتاب در مورد این دانشمند ملی داشتند.

این موضوع در حالی بود که تصویر نیکولا تسلا روی اسکناس 100 دیناری کشور صربستان نیز چاپ شده و این نشان دهنده جایگاه این دانشمند و مخترع صربستانی در این کشور است.

نیکولا تسلا متولد 10 ژوئیه 1856 در امپراتوری اتریش-مجارستان، مخترع، مهندس برق و مهندس مکانیک صربی الاصل آمریکایی است. وی بیشتر به دلیل سهمش در طراحی سیستم نوین برق‌رسانی براساس جریان متناوب (AC) شناخته می‌شود.

او در سال 1943 در ایالت نیویورک آمریکا از دنیا رفته و در کشورهای صربستان، کرواسی و آمریکا به عنوان قهرمان ملی شناخته می‌شود. تسلا پیش از مهاجرت به آمریکا، در زمینه مکالمه از راه دور و مهندسی برق تجاربی کسب کرده بود. وی در سال 1884 به ایالات متحدهٔ آمریکا مهاجرت کرد تا در شهر نیویورک برای توماس ادیسون مشغول به کار شود.

تنها کسی است که پس از هفتاد سال از وفاتش، با وجود پیشرفت‌های بزرگ در زمینه تکنولوژی، هنوز هم راز تمام آزمایش‌هایش برملا نشده و شخصیت و کارهای او همیشه مورد بحث و اختلاف نظر فراوان بوده است. عده‌ای او را یک نابغه استثنایی و عده‌ای دیوانه می‌دانند، اما هر چه که هست نبوغ و استعداد فراوان تسلا در زمینه فیزیک و الکتریسیته، از او شخصیتی اسرار آمیز و از کارها و آزمایش‌هایش نمونه واقعی داستان‌های علمی تخیلی را می‌سازد. آزمایش‌های تسلا در زمینه تونل زمان و پدیده رزونانس و بسیاری موارد دیگر، او را سال‌ها و قرن‌ها از زمانی که در آن می‌زیست جلوتر نشان می‌دهد.

او هرگز ازدواج نکرد و با مارک تواین دوستی نزدیکی داشت، و به گیاه‌خواری نیز علاقه داشت. او با اینکه به ثروت دست یافت اما تمام آن را صرف پژوهش علمی کرد، و در فقر و بدهکاری در نیویورک در یک اتاق در یک هتل درگذشت. تسلا عقیده داشت که می‌توان الکتریسیته را به صورت بیسیم انتقال داد و در این راه سعی بسیار کرد اما موفق نشد.

در فیلم «حیثیت» ساخته کریستوفرنولان، تسلا، می‌تواند انرژی الکتریسته را بصورت بیسم منتقل کند و حتی انسان را شبیه‌سازی کند.

تسلا بسیار کم می‌خوابید، به گونه‌ای که خودش می‌گوید هیچگاه بیش از 2 ساعت به خواب نرفته است. جان اونیل، نویسنده کتاب زندگینامه نیکولا می‌گوید: «تسلا اعتراف کرده است که یک بار به صورت بی‌وقفه و بدون آنکه استراحت کند 84 ساعت مداوم مشغول کار بوده است.» وی در کتاب خود می‌نویسد: «سرگرمی همیشگی تسلا پرسه زدن در پارک‌های نیویورک، نجات کبوترها و مراقبت از پرندگان آسیب دیده بود.»

مارک سیفر، یکی دیگر از نویسندگان زندگی نیکولا تسلا می‌گوید: «تسلا یک فرد گیاه خوار بود که خود را به رژیم غذایی مخصوص شامل شیر، عسل، نان و آب سبزیجات محدود کرده بود.» به گفته مارک سیفر، این مخترع بزرگ عادت داشت انگشتان پای خود را ورزش دهد و این کار را هرشب 100 مرتبه برای هر یک از پاهای خود انجام می‌داد زیرا اعتقاد داشت ورزش دادن انگشتان پا باعث تحریک سلول های مغزی می‌شود.»


خبر تصادفی:
مسابقات پارالمپیک در حالی به پایان رسید که مرگ دوچرخه سوار کشورمان تلخ ترین رویداد کاروان ایران و همچنین کمیته بین المللی المپیک بود. آقای گلبارنژاد  در مسیر مسابقه دوچرخه سواری کوهستان در شیب تند مسیر کنترل خود را از دست داد و ساعاتی پس از ورودش به بیمارستان جان خود را از دست داد. این تلخ ترین خبر تاریخ پارالمپیک برای ایران بود. در مراسم اختتامیه یک دقیقه سکوت به احترام این ورزشکار کشورمان همه جا را فراگرفت. همچنین پررچم کشورمان نیمه برافراشته ماند

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.